Z HISTORIE AEROKLUBU

Historie kralupského letiště sahá do třicátých let minulého století. V tomto období nutila zhoršující se mezinárodní situace stát, posilovat armádu včetně letectva. Nedostatek pilotů měla vyřešit akce "1000 nových pilotů republice", kterou organizovala Masarykova letecká liga a Aeroklub republiky Československé. Nezbytnou součástí této akce bylo také zřizování nových letišť. To kralupské bylo vybudováno v letech 1935-1936 severovýchodně od města na obecních pozemcích v Lobečku.

V roce 1939 bylo letiště v Kralupech obsazeno německou armádou. Létání v aeroklubu bylo samozřejmě ukončeno. Luftwaffe využívala letiště hlavně k výcviku pilotů.

LF-109 Pionýr na letišti v Kralupech C-104 na letišti v Kralupech pohled na plochu letiště v Kralupech hangár Kralupského aeroklubu dodnes stojí v areálu podniku Kaučuk

Po válce byl obnoven nejprve bezmotorový provoz. Na letišti se v té době nacházelo 25 kluzáků a dva navijáky. O něco později se začalo i s motorovým létáním na letadle Piper. Provoz probíhal zpočátku v režii aeroklubu, později se aeroklub změnil na Doslet a následně na Svazarm. Letecká činnost na Kralupském letišti pokračovala až do roku 1958, kdy se na ploše letiště začalo s výstavbou podniku Kaučuk.

VT-25 Šohaj na letišti v Hoříně, v pozadí Mělnický zámek na letišti v Hoříně stojánka na letišti v Hoříně, v pozadí provozní budova a hangár

Náhradní letiště na Sazené nebylo v té době ještě postavené, proto se technika a členové aeroklubu přesunuli na letiště v okolí. Motoráři hlavně na Kladno a plachtaři většinou na letiště Hořín u Mělníka, kde létali až do roku 1965, kdy bylo letiště Hořín zrušeno. Místo létání pak chodili nejvěrnější aeroklubáci na Sazenou pomáhat stavět hangár a provozní budovu. Dočkali se v roce 1967, kdy bylo nové letiště dokončeno.

Začátek roku byl ve znamení příprav k provozu. Piloti si po dlouhé přestávce obnovovali kvalifikace a technika se svážela z náhradních dislokací. 25. května 1967 přilétli na Sazenou první Blaníci a začal oficiální provoz na novém letišti. Ještě v tomto roce pořádal Svazarm na letišti mistrovství světa volně létajících modelů.

na stavbě nového letiště na Sazené v roce 1966 pamětníci létání v Kralupech na letišti Sazená Aero-rally v roce 1969

Provoz na letišti byl od začátku ovlivňován několika faktory. Plocha byla budována jako záložní vojenský pás, takže se na letišti čas od času objevila vojenská letadla a další vojenská technika v době konání vojenských cvičení.

Pozitivní byla spolupráce s Aerem Vodochody. V rámci tohoto patronátu se dostal na Sazenou i vzorový kluzák Antonov A-15, jehož výroba měla v Aeru probíhat. Naopak Aero používalo plochu letiště ke zkouškám vystřelovacích sedadel pro L-39 Albatros a k dalším testům k nimž byla potřeba travnatá přistávací plocha.

Antonov A-15 na letišti Sazená v roce 1980 zimní provoz v roce 1981 zimní provoz v roce 1981 Ae-270 při testech na letišti Sazená

Na výkonném plachtařském létání se negativně projevoval permanentní provoz na vojenských letištích v Žatci, Hradčanech a Milovicích. Dlouhé přelety se daly uskutečnit pouze výjimečně. Po roce 1989 tato omezení odpadla, ve větší míře ale začala vadit blízkost Prahy a letiště Ruzyně, kde několikanásobně narostl provoz civilní. Sazená se ocitla na hranici prostoru CTR a hluboko v prostoru TMA. To znamená ve výškovém omezení s nutností koordinovat provoz s ŘLP na Ruzyni. Tento stav trvá dodnes a samozřejmě lepší už to nebude. Přes tato negativa se instruktorům na Sazené podařilo během 40 let vycvičit desítky nových bezmotorových i motorových pilotů a plachtařům se podařilo ulétnout kvalitní přelety. V posledních letech se piloti, kteří chtějí dosáhnout sportovně hodnotných výkonů, přesunují v sezóně na letiště v Plasích, Dvoře Králové, Mnichově Hradišti a jinde.

Aeroklub Kralupy má v současnosti 63 členů, kteří každoročně nalétají okolo tisíce letových hodin. V leteckém parku jsou letadla Z-226B, Z-226M, větroně ASW-20, SZD-48 Jantar, VSO-10, L-13, L-23,
L-33 a L-13SW Vivat. Motoráři provozují i zapůjčené Z-142 a Z-43.

zdroj:
vyprávění pamětníků, archiv M. Macala a O. Mejzra, Aero Hobby 3/2007

Aeroklub Kralupy nad Vltavou (c) 2008 / webmaster: websazena@seznam.cz