Tak proběhl jubilejní ročník Aerotour a nutno dodat, že počasí nám i soutěžícím tentokrát velmi přálo. Naštěstí se nepotvrdily předpovědi meteorologů a teploty přes třicet se nakonec dostavily až v neděli.
Soutěž podobně jako v předchozích letech vychází ze sportovních pravidel FAI 2015 pro soutěž typu RALLY, pravidla jsou zjednodušena a naopak některé prvky jsou převzaty ze starších pravidel podobných soutěží. Oproti FAI pravidlům je na Aerotour možno startovat i s letouny, které mají soutěžní rychlost pod 65 KTS (cca 117 km/h).
V Aerotour se letí na čas po předepsané trati. Trať dostanou posádky zakreslenou do mapy, stejně jako dostanou vyplněný navigační štítek. Posádky vyhledávají pozemní znaky (Π, III, ∇, ☐, II, π), tvořené bílými plachtami, a fotografie na otočných bodech, z nihž některé mohou být falešné, což znamená že na snímku je zachyceno jiné místo, které je otočnému bodu velmi podobné. U znaků i fotografií je nezbytné identifikovat jejich umístění a zakreslit je s co největší přesností do mapy. Poslední disciplínou v naší soutěži je přesnost přistání, kdy se přistává do vytyčených pásem. Přistávací pásmo bylo v letošním roce upraveno tak, aby vyhovovalo pravidlům FAI, nicméně aby zároveň umožňovalo u předem připraveného pásma určit dopoledne před soutěží směr přistání podle směru větru. Lišíme se, zde pouze v tom, že letadla nemusí mít kola hlavního odvozku označena bílými pruhy, aby bylo vidět kdy se roztočila o zem.
Na letiště dorazily už v pátek dvě nesoutěžní posádky z 225 km vzdáleného německého letiště Dingolfing u Mnichova, které dorazily zejména za kulturou. V sobotu navštívili pražské památky a při večerních rozjímáních nad sklenicí piva nás lámanou angličtinou s němčinou pozvali na slet letadel – „fliegerfest“, který se bude konat zhruba v polovině června.
Německá soutěžní posádka přiletěla až druhý den ráno. Byla to posádka Brandtner – Brendl (B-B) z letiště Hersbruck, od Norimberka, vzdáleného z LKSZ cca 221 km, na motorovém kluzáku Scheibe Falke SF – 25 C.
Podobně jako B-B dorazily další soutěžní posádky na letiště až v sobotu dopoledne. V průběhu registrace se začala vytvářet startovní listina, ve které je zohledněna soutěžní rychlost tak, aby nedocházelo k předlétávání posádek na trati. Na soutěž se přihlásilo pět posádek z AK Kralupy, dvě posádky z AK Roudnice, jedna posádka z Frymburka, Letňan, Kladna, Rané a z letecké školy Fly For Fun.
Briefing byl ohlášen na desátou hodinu dopolední, kde soutěžící byli seznámeni s propozicemi a letošní tratí. Trať dlouhá 141 km měla devět otočných bodů a tři S oblouky.
Na přípravu a nastudování tratě má každá posádka patnáct minut, stejně jako na vyhodnocení a zapsání nalezených fotografií a znaků do záznamového listu po příjezdu na stojánku.
První posádka startovala v 10:45 a poslední (B-B) odstartovala v 13:25. Soutěžící si většinou trať pochvalovali. Největším kamenem úrazu pro naše juniorské posádky byla nepozornost při briefingu, neboť až po přistání zjistily že měli vyhledávat i znaky z plachet.
Pro záznam byly použity loggery, které nám na tuto soutěž zapůjčila Letecká Amatérská Asociace ČR.
Vyhlášení výsledků proběhlo po páté hodině odpolední, kdy se na prvním místě umístila frymburská posádka Bruna/Pitelka se ziskem 770 trestných bodů (TB) následovaná ranskou posákou Dvořák/Frič, která na vítěze ztratila pouhý jeden bod. Na třetím místě se umístila německá posádka Brandtner/Brendl se ziskem 1004 TB. Další výsledky jsou v následující tabulce:
V naší soutěži letos vyhráli skutečně všichni. Ceny pro soutěžící daroval nedaleký výrobce letadel, Aero Vodochody, a.s.
Během soutěže měli návštěvníci letiště možnost vychutnat si občerstvení jak z klubové kuchyně, tak grilu, který hřál ještě dlouho do noci.
Všem, kteří naši soutěž podpořili, navštívili a pomohli při její realizaci, děkujeme.